Vecsés

“Legyen vas-mangántalanító Vecsésen!” A település víz- és közlekedési problémáinak nyomában

2023. május 13., Vecsés - Eleven Vecsés


2023. május 13.-án az Eleven Vecsés látta vendégül a Civil Séta programsorozat keretében a Pest megyei Térségi Hálózat társszervezeteinek tagjait, megismertetve velük saját ügyeit és azok megoldásait. 

A séta állomásainál bemutatták városukat, eddigi - elsősorban a közlekedéssel és a vízüggyel kapcsolatos - ügyeiket, további terveiket. 

A séta végén egy közös akcióval a Városháza előtt együtt álltunk ki azért, hogy legyen Vecsésen vas- és mangántalanító berendezés, ezzel is enyhítve az egyre inkább állandósult "sárga" víz problémát.

A Gyáli-patakba több helyről folyik be a szennyvíz, aminek következtében bűzzel árasztja el a környéket, és megfosztja a környékbelieket a természet élvezetétől

A Gyáli-patak szennyezésével az Üllő Te Vagy Egyesület foglalkozott. Mint ahogy Kőházi Károly elmondta, ezt a vízfolyást Monoron a DAKÖV (Dabas és Környéke Vízügyi Kft.) szennyvíztelepe táplálja szinte teljes mértékben, de belefolyik a gyömrői és a Ferihegy szennyvizét gyűjtő maglódi 14-es csatorna is. A problémát leginkább a lebegő szennyezett szárazanyag lerakódása okozza. A Gyáli-patakból már kihalt az élővilág, és nyáron egész Üllőn érezni a bűzét. További problémát jelent, hogy a gazdák locsolásra is felhasználják ezt az egészségre ártalmas vizet, hiszen a magasabb nitráttartalom miatt nagyobb káposztákat tudnak belőle termeszteni. Az Üllő Te Vagy Egyesület figyeli a csatorna vízminőségét, és szeretné elérni annak megtisztítását.

A vecsésiek régebben csak Budapestre beutazva juthattak el a szomszédos Gyálra. Az Eleven Vecsés elérte, hogy közvetlen buszösszeköttetést létesítsenek a két település között.

A 2018-ban megalakult Eleven Vecsés első feladatként felmérte, hogy melyek a településen gondot okozó ügyek, és a közlekedés bizonyult a legsürgetőbbnek. Első feladatként a Vecsés és Gyál közötti összeköttetést szerették volna megoldani. Felméréseket, kérdőíveket készítettek, valamint közlekedési szakembert is bevontak az útvonal megtervezésébe. Ezzel párhuzamosan a két település polgármesterével is tárgyalásba kezdtek a szentendrei Tóth Sándor segítségével, aki a Volántól ment nyugdíjba, és így jó tanácsokkal tudott szolgálni. Akkoriban a metrófelújítás miatt létrehoztak egy új buszjáratot, de az kihasználatlan volt.

Az átjárónál nagyon sűrű a vasúti közlekedés, ami megakasztja a forgalmat, a vecsésieknek hosszú ideig kell várakozniuk a sorompónál. 

Az Eleven Vecsés és Eleven Gyál közösen kidolgozott egy kérdőívet 2022 november elején a közlekedési problémák feltérképezésére. A kérdésekre adott válaszban 1-től 5 pontig lehetett osztályozni, és mint kiderült, sajnos egyik településen sem volt magas a megelégedettség. Ez érintette a járdák állapotát, a zebrák mennyiségét, a közvilágosítást, a középületek akadálymentesítését, kerékpárutakat, buszsávokat, megállókat és a MÁV közlekedést. Vecsésen ez az átjáró okozza a legnagyobb problémát. Itt nem ritka az, hogy 15-20 percet kell várakozni addig, míg valaki átjut.

A vecsésiek számos problémával küzdenek a vízhálózattal kapcsolatban, amelynek felújítása lassan halad. Folyamatosan bevizsgáltatják a település vízminőségét, szeretnék elérni, hogy vas-mangántalanító kerüljön beépítésre. Munkájuk kihatásaként, a problémák közös megoldására alakult meg a Víz Koalíció.

2021-ben jelent meg az Eleven Vecsés petíciója az AHangon, melyet már közel 2000-en aláírtak. Ezt megelőzően kikérték az adatokat a csőhálózat állapotáról, koráról, megérdeklődték a csőtörések számát, a tervezett és megvalósított felújítások kilométerhosszát. (Az egyik évben 1 kilométert újítottak fel, a következőben 600 métert. Ilyen tempóban 300 év alatt érnének a vecsési munkák végére.) Ezen kívül önkormányzati és szakmai egyeztetésekkel jutottak információkhoz. Folyamatosan nyomon követik a víz minőségét is a gyakori problémák miatt.

Készült a Civil Térkép Program Támogatásával