Maglód
2024. augusztus 31., Garázskör
2024. augusztus 31-én a maglódi Garázskör látta vendégül a Civil Séta programsorozat keretében a Pest megyei Térségi Hálózat társszervezeteinek tagjait. Bemutatkozott a fiatal civil csoport, ahol kicsivel több, mint fél éve közösségépítő beszélgetéseket tartanak, és megosztotta a vendégekkel azokat a csoport alakulásának előzményeként szolgáló ügyeket, amikhez a tagjai külön-külön vagy néhányan közösen is kapcsolódtak vagy jelenleg is kapcsolódnak.
Közös akcióként az utolsó előtti állomáson egy aktuális ügy, a 31-es út mellé tervezett ipari park helyszínén csoportkép készült "Nem kérünk több ipari parkot Maglódra!" feliratú molinóval. Az utolsó állomáson pedig a minden ügyet összekötő, a részvételiség fontosságát hangsúlyozó közös molinót festettünk „Több ember, több szempont, jobb döntés, jobb érzés” felirattal, amin a résztvevők ott hagyták a kézlenyomatukat. Fiatal civil csoportként a Garázskör legfontosabb feladata az új tagok toborzása, vacsora közben ennek lehetőségeiről is beszélgettünk.
2021-ben párhuzamosan zajlott a közbeszerzés a 31-es elkerülő út és a 3111-es út és az M0 Ecseri csomópont összekötését célzó (3111-es elkerülő) tanulmánytervek elkészítésére. Maglódi lakosok civil összefogást kezdeményeztek és petíciót indítottak az út ellen, mert:
A lakosságot nem tájékoztatták és nem kérdezték meg a véleményét az őket érintő beruházásról
A tervezett nagy forgalmú út nyomvonala egy ~1,5 km-es szakaszon a lakott területet ~100m-re megközelíti
Azért költöztek ide a zajos nagyvárosból, hogy csöndre, nyugalomra leljenek, de az új út még nagyobb forgalom és ipari parkok megjelenésének kedvez
Tartanak attól, hogy a lakott területek forgalma növekedni fog az M0 dugulása esetén, ami nem ritka jelenség
Nem akarnak egy minden oldalról nagy forgalmú utakkal határolt benzingőzös városban élni, egészség- és környezetkárosodást elszenvedni
Szeretnék, ha megmaradnának a mindennapi, gyalogosan elérhető zöldfelületeik sétára, feltöltődésre, sportra
Maglód 12 500 fős város, kevés zöldfelülete van, ezért ami van, az nagyon értékes: patakpart, Árpád park, Martinovics tér (utóbbi csak egy kis területű tér). Az Árpád park ~6300 m2-es park nagy fákkal és egy sétánnyal, ami egy kis természet az egyre sűrűsödő városszövetben. Egy ekkora egybefüggő zöldfelületnek már jelentős klímamódosító hatása van, itt hűvösebb a levegő, elindul a levegőáramlás, tisztítja a levegőt, megköti a port, vizet raktároz, élőhelyet biztosít.
A Nyaralósi Általános Iskola udvarának a felújításának gondolata néhány szülő fejében fogalmazódott meg 2023 őszén. Az iskola udvara sivár beton katlan, legnagyobb értéke egy több, mint 30 éves nagy platánfa. A csapathoz egyik tagunk is csatlakozott. Fórumot tartottak az iskolában, elkészítették az udvar felújítás tanulmánytervét zöldfelületekkel, játszóeszközökkel és szabadtéri tanteremként használható pergolával, és hangsúlyozták a platánfa védelmét a kivitelezés alatt. A terveket elküldték az iskolaigazgatónak, a polgármesternek és a tankerületnek.
A Martinovics téri játszótér 2018-ban a Megerősítők Egyesület kezdeményezésére közösségi összefogással lett felújítva. Az egyesületnek több tagunk is tagja. Ekkor kapott a játszótér napvitorlát, kerítést festettek, padokat és homokozót is sikerült a gyerekeknek vásárolni, mindent adománygyűjtésből. Azóta is különösen büszkék a maglódi anyukák által festett mesetáblákra, amik egyedivé teszik a játszóteret.
A maglódi benzinkúti buszmegálló fájó pont sok busszal utazó, többek között egyik tagunk számára is. Kosz és mocsok, mindent elborítanak az eldobott cigicsikkek. Az elhanyagolt buszmegállóba néha még kommunális szemetet is elhelyeznek. A szemetelés táptalaja a buszmegálló mellett található teke klub és kínai bolt. A szórakozni vágyók esténként itt gyülekeznek. Civilek többször is jelezték a problémát a helyi képviselőknek, minden esetben azt a választ kapták, hogy nincs helyi rendelet csikkgyűjtő kuka kihelyezésére. Bíznak benne, hogy az új önkormányzati vezetőség nyitott lesz arra, hogy ezzel a problémával is foglalkozzon és javítson a helyzeten.
Utolsó állomásunk az Országúti dűlő kukoricaföldjei voltak a 31-es út mentén, amit sajnos lehet, hogy utoljára láthattunk termőföldként. Ide ugyanis egy dél-koreai cég első lépésben 6000, később még 6000 m2 ipari parkot tervez létesíteni kiszolgáló helyiségekkel együtt, ahol alumínium autóalkatrészeket fognak gyártani. Az önkormányzat már tavaly ősz óta egyeztet a beruházásról, de a lakosokat a mai napig nem tájékoztatták róla és az ezzel együtt járó növekvő környezeti terhelésről sem.